USA 2012 - 25 maart: Jackson - Memphis

Om 8 uur staan we op. Ontbijten doen we deze keer bij een Waffle House, waar de serveersters worden aangenomen op hun grote mond. Dat moet ook wel want alle orders worden naar de keuken geschreeuwd en er gaat niets via briefjes. Wonderlijk genoeg gaat het altijd goed en wonderlijk gaat het ook zo in alle Waffle Houses. De serveersters zijn meestal ook types die je niet durft tegen te spreken. Onze serveerster is nog jong maar we voorspellen haar nog een grote carrière binnen de Waffle House.
Na het ontbijt rijden we de Interstate 40 verder af totdat we om kwart over 11 aankomen op de Graceland RV Park and Campground, tegenover Graceland en achter het Heartbreak Hotel. De camping heeft een eigen bewaker die tevergeefs op zoek gaat naar een nummerbord. Maar die hebben we niet. De camping heeft nog plek voor ons, al zal die later op de dag wel helemaal vol raken. Na ons arriveert nog een nieuwe RoadBear camper zonder nummerbord, dus de bewaker heeft een zware dag vandaag.

Van de camping hebben we een hele stapel folders gekregen en na bestudering daarvan concluderen we dat we met de Sun Studio Shuttle gratis naar downtown kunnen, en vervolgens voor $5,- p.p. ’s avonds weer terug kunnen met de shuttle van het hotel. We pakken snel onze spullen en reserveren de shuttle terug en stappen dan in de Sun Studio Shuttle die net aan komt rijden. Zoals de naam al zegt zet deze shuttle ons af voor de Sun Studio.

Hier zijn grote namen hun carrière begonnen, zoals B.B. King, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis en natuurlijk Elvis Presley die hier ooit $3,- betaalde om een song op te nemen. Tot eind jaren 60 zijn hier platen opgenomen, daarna heeft het een tijd leeg gestaan totdat in de jaren 80 een groep mensen vond dat de studio behouden moest blijven. Nu is het een museum, maar worden er ook nog steeds opnamen gemaakt. In 1988 heeft ook U2 hier nog 3 nummers opgenomen. Van de TV-serie ‘Nick & Simon in Amerika’ menen wij te weten dat ook Nick & Simon hier zijn geweest, maar gek genoeg noemt de gids hun niet in het rijtje beroemde artiesten die hier opnames hebben gemaakt. Het is trouwens wel een aparte gids, die op grappige wijze met de nodige ironie en zelfspot haar verhaal vertelt.

Na 3 kwartier is de rondleiding weer voorbij en stappen we weer in de shuttle. Die zet ons af bij het Rock & Roll museum vlakbij Beale Street in downtown. We lopen vervolgens 5 blokken over de enigszins verpauperde Main Street naar het Civil Rights Museum. Dat is gevestigd in het Lorraine Motel, waar op 4 april 1968 Martin Luther King Jr. werd vermoord. Op de plek waar hij stond op het moment van de aanslag hangt sindsdien een krans aan het balkon.

We beginnen onze rondleiding met een film over Martin Luther King en de reden dat hij toen in Memphis was. Er was toen een staking van (zwarte) vuilnismannen gaande omdat ze hogere lonen wilden en menswaardig behandeld wilden worden. King kwam naar Memphis om een demonstratie van en voor deze staking te ondersteunen. De manier waarover zijn collega-predikanten over hem en over de aanslag praten is wel erg indrukwekkend.
In het museum zelf wordt de hele geschiedenis van de strijd voor gelijke rechten voor blank en zwart in Amerika verteld. Toch afschuwelijk om te zien in hoeverre de rassenscheiding in de jaren ’50 en ’60 in met name de zuidelijke staten van Amerika was doorgevoerd. Niet echt een periode waarop men in Amerika trots kan zijn. Het hele verhaal eindigt bij motelkamer 306 waar King zijn laatste nacht heeft doorgebracht. Hij werd ook voor de deur van deze kamer neergeschoten. Tegen de tijd dat we daar zijn aangekomen is het ook al 5 uur en gaat het museum sluiten. Voor Mellius de tweede keer dat hij het laatste stuk snel door moet, want ook in 2002 had hij in dit museum al te weinig tijd.

Weer buiten lopen we terug naar Beale Street waar de bekende bars zoals BB King Blues Cafe zitten. Het is hier al behoorlijk druk en in de meeste bars is ook wel een band aan het spelen.

Wij kijken wat rond en stappen dan Arnold’s binnen om wat te gaan eten. Vanaf het dakterras hebben we prima zicht op alles wat er in Beale Street gebeurt. Het eten smaakt er redelijk. Als we bijna klaar zijn zien we opeens uit alle richting 5 politiewagen met gillende sirene naar Beale Street rijden. Als we even later zelf op de straat zijn blijkt er een vrouw letterlijk op haar achterhoofd gevallen was en dat daarvoor dus alle commotie was. Tegen die tijd hebben zich ook nog een brandweerwagen en een ambulance bij het legertje hulpverleners gemeld. Het lijkt allemaal een tikkeltje overdreven.
Wij kijken nog wat verder rond en drinken nog een biertje totdat het tijd is om de shuttle terug naar de camping te nemen. We moeten daarvoor de serveerster nog wel tot enige spoed manen want die komt maar niet met de rekening. De shuttle brengt ons weer vlot terug naar de camping, waar we nog een niet succesvolle poging doen om internet werkend te krijgen. We gaan vanavond maar eens vroeg naar bed, om een uur of half 12.