USA 2012 - 28 maart: St. Louis- Eureka

Zoals gebruikelijk gaat de wekker om 8 uur. Ontbijten doen we weer eens op de camping, in de zon op het bankje naast de camper. Na het ontbijt legen we maar weer eens de black en gray water tanks en vullen de verswatertank weer bij. Daarna rijden we via Highway 3 en Interstate 55 naar de Anheuser-Busch brouwerij in St. Louis.

USA 2012 151

USA 2012 149

Dit is de grootste bierbrouwerij ter wereld, en volgens eigen zeggen brouwen ze het beste bier ter wereld. De meningen daarover verschillen nogal. We kunnen er een gratis rondleiding krijgen. Voordat het zover is kijken we eerst nog een half uurtje rond in de hal van het ontvangstcentrum en de giftshop. De rondleiding wordt gegeven door Mariah en Mike die het wel heel erg op de automatische piloot doen. Mariah praat zo monotoon dat de paar grapjes die ze maakt absoluut niet overkomen. Ze vertelt in het kort de geschiedenis van de brouwerij. Dat Anheuser-Busch en aantal jaren geleden is overgenomen door Inbev en dus in feite nu Belgisch is wordt wel heel terloops genoemd.
De rondleiding begint bij de stallen van de Clydesdales paarden die samen met de bierkoets een belangrijk symbool vormen voor de brouwerij.

USA 2012 148

Terwijl wij nog even een paar foto’s maken loopt de groep alweer verder. Mariah is er nog maar die loopt met een paar mensen weer terug naar het ontvangstcentrum. Wij besluiten dan maar weer achter de groep aan te gaan maar die is alweer uit beeld verdwenen. Gelukkig komen een paar andere gidsen tegen die ons weer op koers brengen. De groep blijkt intussen in een grote lageringsruimte te zijn. Mike heeft daar net zijn praatje gehouden zodat wij nog maar kort tijd hebben om ook nog te kijken. De volgende stop is de min of meer verplichte fotoshoot, waarna we verder gaan naar het eigenlijke brouwgedeelte. Nadat Mariah heeft uitgelegd hoe bierbrouwen in zijn werk gaat (en hoeveel zorg Anheuscher-Busch er aan geeft om het beste bier ter wereld te brouwen) komen we in een mooie klassieke hal met moderne brouwketels. Daarna gaan we snel weer verder naar de verpakkingshal waar we vanachter glas overal lege en volle bierflesjes voorbij zien komen.

USA 2012 150

Logistiek gezien natuurlijk erg interessant. Mellius meent ergens onderweg in een kantoor nog een SAP-scherm te zien dus misschien liggen hier nog carrièremogelijkheden voor hem (een kort onderzoekje naderhand leert dat Anheuser-Busch inderdaad SAP gebruikt).
Hierna gaan we in een busje en worden we teruggereden naar het ontvangstcentrum. Daar mogen we een gratis biertje halen. Wij kiezen voor de klassieker van de brouwerij, de Budweiser. Er zit weinig smaak aan maar het drinkt wel lekker weg. Ondertussen worden de foto’s langsgebracht die bij de fotoshoot zijn gemaakt. Ze zijn best leuk en aangezien de rondleiding toch gratis was besluiten we ze voor $20,- toch maar te kopen.

USA 2012 156

Hierna verlaten we het brouwerijcomplex en rijden via de Interstate 55 weer naar downtown. Bij de Arch is het vervolgens even zoeken naar een parkeerruimte. De parkeergarage kunnen we uiteraard niet in. Er staat wel een bord dat verwijst naar een RV-parking maar echt duidelijk is het niet. Uiteindelijk vinden we het en blijkt dat we met een RV gratis kunnen parkeren terwijl mensen met een gewone auto moeten betalen voor de parkeergarage.
We lopen vervolgens naar het Busch Stadium, het honkbalstadion van de St. Louis Cardinals die in 2011 de World Series hebben gewonnen.

USA 2012 153

Na enig zoeken vinden we een kassa waar Tourtickets boven staat. Helaas zijn er maar 2 stadionrondleidingen per dag en de laatste was om half 2, inmiddels bijna anderhalf uur geleden. We kunnen het stadion dus alleen van de buitenkant bekijken. De giftshop is nog wel open en daar kopen we nog een speciale World Series Champions Bobblehead. Via het State Capitol lopen door downtown naar de Arch, het symbool van St. Louis. Nadat we die van alle kanten op de foto hebben gezet wacht ons ook hier een teleurstelling: alle tours naar de top van de Arch zijn voor vandaag al uitverkocht!

USA 2012 155

USA 2012 154

Ook hier kunnen we dus niet naar binnen. We kunnen nog wel de giftshop (uiteraard) en een museum bezoeken. In het museum wordt verteld hoe het westen van Amerika werd ontdekt, onder andere door de Lewis & Clark expeditie. Het is op zich wel interessant maar ook wel erg veel leeswerk.
Bij de balie vragen we nog vanaf hoe laat we eventueel morgen naar de top kunnen. De eerst beschikbare tour blijkt pas om half 12 te zijn. Dat is ons te laat en dus besluiten we St. Louis voor vandaag voor gezien te houden en nog een stukje naar het westen te rijden. Via de Interstate 55 en 44, met onderweg een kleine file, komen we om kwart over 5 aan op de KOA-camping in Eureka. Daar is nog heel veel plek. Het zwembad is helaas nog niet gevuld, anders hadden we nog even kunnen zwemmen. Nu relaxen we nog even bij de camper tot we om een uur of 7 weer vertrekken om te gaan eten. Hier is gelukkig genoeg keuze qua restaurant en ook een van onze favoriete ketens, de Applebee’s heeft hier een vestiging. Het eten is er inderdaad weer erg lekker. De hoeveelheden zijn behapbaar, en dus nemen we deze keer ook nog een dessert. Alles bij elkaar (drank, hoofdgerecht en dessert, exclusief fooi) zijn we voor ons tweeën $37,95 kwijt, nog geen 30 euro dus.
Terug op de camping werken we dagboek en weblog weer bij, drinken een biertje en gaan om een uur of 12 naar bed.