USA 2012 - 3/4 april: Denver-Chicago - Amsterdam-Groningen

all seasons in one day 5 °C

We staan om half 8 op. Als we het gordijn open doen zien we … sneeuw! Dat verwacht je niet als het 2 dagen geleden nog bijna 30 graden is. Ontbijten doen we in het hotel. Zoals wel min of meer verwacht stelt het continental breakfast niet echt veel voor: wat droge wafels, brood om te toasten, wat muffin dingen en natuurlijk cornflakes. En gelukkig ook jus d’orange en koffie.
Na het ontbijt pakken we de laatste dingen in en hoeven dan niet lang meer te wachten op de shuttle, want die staat om 5 voor half 10 al klaar. In een kwartier zijn we op het vliegveld. De shuttle is gratis, maar deze chauffeur hengelt wel erg nadrukkelijk naar een fooi. Dat hebben we andere shuttlechauffeurs niet zien doen. Met enige tegenzin geven we hem een paar dollar. Binnen kunnen we al vrij snel terecht bij de United balie. Eerst kunnen we onze tassen nog even wegen: het maximum toegestane gewicht is 50 pond (23 kg). De tas van Uris weegt ruimt 39 pond, die van Mellius bijna 48 pond. We hoeven dus gelukkig niets over te pakken.
Het inchecken moeten we zelf doen, terwijl een medewerker achter de balie staat te wachten tot de boarding passes en de bagagestickers geprint worden. Erg efficient. Bij een winkeltje kopen we nog een stuk of wat oordoppen en gaan dan maar eens richting beveiliging. Die levert verder geen problemen op. Na nog wat rondkijken gaan we nog een hapje eten en lopen dan maar eens richting onze gate. Daar is het wel erg rustig en er staat nog geen vliegtuig, terwijl het boarden nu zo’n beetje zou moeten beginnen. We kijken nog maar eens op de borden en zien dat er een ‘ gate change’ is geweest. Gelukkig is het niet ver naar de goede gate, waar ons vliegtuig, een Boeing 757, wel klaar staat. We kunnen vrijwel meteen gaan boarden. In het vliegtuig blijft het erg lang rustig, waarschijnlijk staan er nog veel mensen bij de verkeerde gate te wachten. Uiteindelijk raakt het vliegtuig wel vol. Iets te laat (10 voor 1) vertrekken we van de gate. Voordat we kunnen opstijgen moeten het vliegtuig eerst nog gede-iced worden. Uiteindelijk is het 20 over 1 als we opstijgen.
Na een uur en 50 minuten landen we in een zonnig Chicago. We zitten weer in de Central Timezone, en dat betekent dat de klok weer een uur vooruit moet en het dan dus iets over vieren is. De gate waarvandaan het vliegtuig naar Amsterdam vertrekt is 50 meter verderop, dus dat is erg handig. Na een wandeling en het eten van een broodje kunnen we ook voor onze laatste vlucht gaan boarden. Bij het instappen krijgen we opeens andere stoelen toegewezen. Geen idee waarom, volgens de grondsteward krijgen we een upgrade (maar we zitten nog steeds gewoon economy). Vervelend is alleen dat Uris stoel 30B krijgt en Mellius stoel 29A. We zitten dus niet meer naast elkaar. We stappen toch maar het vliegtuig is, erop gokkend dat een van onze buren wel wil ruilen. Dat blijkt inderdaad zo te zijn, de Nederlandse buurvrouw ziet dat we bij elkaar horen en biedt al spontaan aan om te ruilen. Ze zal ook geen buurman of buurvrouw meer krijgen, het is dus een raadsel waarom de grondsteward ons niet zelf naast elkaar heeft geplaatst
Net als de heenvlucht zitten we weer in een Boeing 767-300 met ook nu weer een redelijk oud entertainment-systeem. Na het avondeten (chicken or beef, met aangebakken of niet gare rijst) is het tijd om te gaan slapen. Dat lukt redelijk. Om een uur of 8 ’s ochtends (Nederlandse tijd, 12 uur Denver-tijd) wordt het ontbijt rondgebracht, bestaande uit een koek, een bakje yoghurt en koffie. Om 5 over 9 landen we op Schiphol, bijna een half uur voor op schema. Verder gaat het ook vlotjes, en ook de tassen verschijnen redelijk snel op de band. De bus naar de parkeerplaats staat al klaar zodat we daar al snel zijn. Helaas weigert de slagboom van P3 om de creditkaart van Mellius te herkennen zodat we nog even terug moeten naar de balie. Daarna kunnen we wel weg. Verder hebben we ook een vlotte reis zodat we om 12 uur aankomen in Groningen, waar we enthousiast worden ontvangen door Shrek, Donkey en Doerak. Een fantastische reis is daarmee dan echt weer voorbij.

Geplaatst door Uris 14:41 Gearchiveerd in Verenigde Staten

Deze blog bericht is nu gesloten voor reacties van niet-leden van Travellerspoint. Je kan nog wel een reactie achter laten als je lid bent van Travellerspoint.