USA 2011 - 5 juni: San Francisco

Vakantie USA 2011 Zondag 5 juni Bewolkt, 15 graden Om half 8 gaat de wekker alweer, nadat we om 5 uur ook al wakker werden omdat de telefoon van Mellius afging. Helaas geen bekend nummer, en ook geen voicemail ingesproken, dus geen idee wie dat is geweest. Om kwart voor 8 staan we echt op. Na douchen enzo gaat Uris het ontbijt klaarmaken, terwijl Mellius ons verblijf op deze camping met nog een nacht verlengt. Om 5 voor half 10 vertrekken we richting de veerboot, die om 20 voor 10 vertrekt. We zijn precies op tijd. Om half elf komen we aan in San Francisco. Daar lopen we meteen door naar pier 45 waar de USS Pampanito ligt, een onderzeeboot uit de Tweede Wereldoorlog. Voor $10,- plus $2,- voor de audiotour mogen we er op. Zoals verwacht is het allemaal erg krap aan boord. Een aantal bemanningsleden moest bijvoorbeeld tussen de torpedos slapen, en in totaal was het aantal bedden ongeveer 2/3 van het aantal bemanningsleden. Het is overal aan boord kruip-door-sluip-door. Bijna niet voor te stellen dat hier 80 man wekenlang achter elkaar moesten leven. Weer op de vaste wal lopen we naar een Libertyship, een vrachtschip uit de Tweede Wereldoorlog, dat verderop aan de pier ligt. Dit kun je ook bezoeken, maar dat kost ook $10,- en daar hebben we even geen zin in. Via wat souvenirshops lopen we naar Pier 39, de bekende Fishermans Wharf. Belangrijkste attractie hier zijn de zeeleeuwen die op vlotten bij de pier liggen. De meesten liggen rustig te slapen, maar een aantal is alleen maar aan het vechten om te bepalen wie er op een vlot mag liggen. De Pier zelf heeft een groot aantal winkeltjes en restaurants en is erg toeristisch. Als we zijn uitgekeken lopen we naar Pier 33 waar onze tour naar Alcatraz vertrekt. We eten daar eerst nog een chocolade- en een frambozencroissant voordat we om half 3 in de rij voor de boot aanschuiven. We poseren verplicht voor de foto, waarvan we weten dat we daar toch geen $22,- voor zullen neerleggen. Om 10 voor 3 vertrekt de boot die ons in een dikke 10 minuten naar het eiland brengt. Na een inleidend praatje door een Park Ranger lopen we naar de gevangenis zelf. In de grote douchezaal krijgen we de audiotour uitgereikt, die in 10 talen waaronder zelfs Nederlands te krijgen is. Op de audio horen we de echte gevangenen vertellen over het leven op Alcatraz. Het is erg indrukwekkend en enigszins beklemmend om de kleine cellen te zien. Op diverse plekken heb je mooi uitzicht op San Francisco, maar daar hadden de gevangenen natuurlijk niks aan. De verschillende ontsnappingspogingen komen ook aan bod, waaronder de grote opstand in 1947 en de ontsnapping in 1962 waarbij de gevangenen een gat in de muur hadden gegraven en een nephoofd in hun bed hadden gelegd. De mannen zijn nooit meer teruggevonden, en het is nog steeds niet bekend of ze zijn verdronken of toch de overkant hebben gehaald. De tour eindigt in de grote eetzaal waarna we naar de souvenirshop gaan. Ze verkopen nog dezelfde boeken als 10 jaar geleden toen Mellius hier ook al eens was. Als we helemaal zijn uitgekeken lopen we naar de boot die om 5 over half 6 vertrekt. Om 10 voor 6 zijn we weer in San Francisco waar we meteen weer gaan lopen, de Telegraph Hill op. Via een aantal trappen komen we al snel bij de Coit Tower terecht, een toren die ooit is gebouwd in opdracht van mevrouw Coit, om de brandweermannen te eren waar ze zo’n bewondering voor had. Helaas hebben we geen tijd meer om naar boven te gaan om van het uitzicht te genieten, want we moeten al snel weer naar beneden om de veerboot naar Lakespur/Marin te halen. Om 7 uur komen we aan bij de Ferry Terminal waar dan ook net de veerboot zelf aankomt. We kunnen bijna in een keer doorlopen. Om 8 uur komen aan in Marin, waar we meteen weer naar het microbrouwerij-restuarant lopen waar we gisteren ook gegeten hebben. Uris neemt deze keer de Mash en Bangers die Mellius gisteren had, terwijl Mellius een bacon-cheeseburger bestelt. Helaas is de kok bij de burger vergeten dat die medium moest worden gebakken en niet rare, en dat er ook nog bacon op had gemoeten. Het bier is gelukkig wel weer goed. We nemen nog 2 halve liter flessen mee. Om half 10 zijn weer bij onze camper waar we nog een drankje drinken en om een uur of 12 naar bed gaan. Mileage: 32548 Vandaag gereden: 0 mijl Totaal gereden: 32 mijl

Geplaatst door Uris 3:10 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)